מאמרים

עיצוב חם לחורף

כשהחורף בפתח כבר מתדפק בדלת, ונותן את אותותיו, מתעורר בכולנו החשק להכין לעצמנו ספל גדול של שוקו חם, ולהתכרבל במיטה עם פיג'מת פלנל, ההרגל הזה מוכיח את עצמו כיעיל, בעיקר ביום גשום מאד. השהייה בבית, והצורך להפוך אותו

למפלט מחייבים אותנו להכין את הבית למעבר ממתכונת קיצית למתכונת חורפית, גם אם בסופו של דבר מדובר רק בחורף הישראלי שיחסית לעולם, לא באמת נחשב לקר וסוער במיוחד.

הדרך הקלה והפשוטה ליצירת האווירה החמימה לחורף, היא באמצעות הסטיילינג של החלל, השילוב בין הצבעים, האקססוריז הפזורים בחדר, בדי הריפוד, הוילונות, כריות הנוי על הספות, כיסויי המיטה הנעימים לעין ולמגע, צבעי הקירות והשטיחים. הטקסטורות הופכות בחורף לגסות יותר ומקבלות על עצמן גוונים כבדים ועמוקים מאשר אלו שהיינו רגילים אליהם בימי הקיץ. הפריטים הקלילים שליוו אותנו עד כה במהלך עונת הקיץ, יפנו את מקומם לקראת בואם של פריטים כבדים יותר שנוכחותם בחלל מורגשת כמו פריטי עץ, חמר, צמר וכותנה.

אחד הטרנדים הבולטים בשנים האחרונות הוא המראה התעשייתי גם בחללים הביתיים,  הבאים לידי ביטוי בצבעים אפורים כהים ובהירים, מטאליים וצבעי בטון בחללים גבוהים ומרווחים וגם בדירות, לקראת החורף יש צורך לחמם חללים אלו ולרכך את המראה האורבאני שלהם.

הפיכת המראה הביתי הקיצי והקליל, למראה חם ורומנטי מתבטאת קודם כל בצבעים, בטקסטיל, בתאורה נכונה, ומיקומו של כל חפץ בחלל. כמובן שאין צורך בהחלפת הריהוט והספות בכל עונה. את תחושת החמימות יעניקו כריות נוי שנפזר בגדלים שונים על פני ריהוט הישיבה הסלוני, ברצפה נטפל על ידי פיזור פופים וכריות רצפה סרוגות או רקומות במגע קטיפתי, שתקשטנה את השטיח, ושמיכות צמר מפנקות צבעוניות ומשובצות. ואם כבר צמר אז למה לא לסרוג לבד? פעולת הסריגה היא לכשעצמה חורפית, מרגיעה ומחממת. בחדר השינה, תפקיד חשוב וקל ליישום, ניתן למצעים. עיצוב חדר השינה לחורף בעזרתם ישדר מצב רוח וסגנון וקל מאד להתאימם לעונות השנה. בעונת החורף, מומלץ לבחור במצעים עבים יותר, כמו בדי הפלנל, הנותנים תחושת כובד וחום ומצויים במגוון צבעים ודוגמאות המתאימות לעונה.
עיצוב חורפי בבית, יבוא לידי ביטוי גם בכלי ההגשה השונים, במאגים ובמרקיות שיהיו בצבעים כהים וחמים יותר כמו כתום, סגול ואפור, בקנקני התה הצבעוניים וקדרות החרס, אשר מלבד היותן כלי בישול מדהימים הממלאים את הבית בניחוחות טובים, הם יכולים לקשט את המטבח בשילוב עם כלים נוספים כיד הדמיון השורה עליכם.
החורף היא העונה הנחשבת לרומנטית וחושנית יותר מאשר עונות אחרות, כך שנרות ריחניים וצבעוניים, יתרמו להשלמת התמונה העיצובית, ויעזרו לנו ליצור אווירה חמה ומזמינה בכל רחבי הבית. מעבר לנרות הממוקמים במקומות קבועים, ניתן להשתמש בנרות נוספים, שתמיד יהוו תוספת נעימה ומאירה על שולחן, בכל חגיגה או סתם ארוחה משותפת. מעבר לפמוטים הייעודיים, הרי שנרות ישתלבו בעיצוב החלל בדרכים מקוריות, בתוספת צמחי תבלין, פרחים או אצטרובלים ובאין ספור כלים מעניינים.
הצבעים שצפויים לשלוט בחורף הקרוב, לצד האפורים השגרתיים השונים, הם צבעי האדמה העדינים, כגון ורוד פודרה, גווני בורדו צהוב וחרדל, גוונים עם אפקטים קטיפתיים, ודומיהם. צבעים אלו יכניסו בלי ספק תחושת חמימות ושינוי מרענן למשפחת הלבנים שמככבת על רוב קירות הבתים בישראל.

תוספת מרעננת לחורף הנחשב לעונה אפרורית וקודרת (אם כי לא תמיד בצדק, לפחות בישראל), תהיה על ידי שילוב צמחיה בתוך הבית, וזרים מעוצבים של פרחים טבעיים. בין אם נקנה זר מוכן ובין אם נקטוף פרחים מהגינה ונעצב אותם בתוך אגרטל. פרחי החורף הם היפים מכל הפרחים בשאר עונות השנה, מלבלבים בצבעים רבים. האלרגיים שביננו, יכולים בהחלט להסתפק גם בהדפסים של פרחים, עצים ועלי שלכת על פריטים שונים. אפקט הפריחה ימלא את הבית על בדי ריפוד טפטים ומדבקות, למרות שאין מדובר בפרחים של ממש.

שטיח הוא אחד ממרכיבי הלבשת הבית היעילים לעונת החורף וחלק בלתי נפרד מהעיצוב הכללי בבית, בכוחו לקבוע את האווירה והאופי לכל חדר וחלל. קל מאד לפרוש אותו, וקל כמובן גם להסירו ולאפסנו עם חילופי העונות.

ברגע שנפרוש שטיח על רצפה או פרקט, החדר מתמלא ברוך וחמימות, ונראה מלא ומרשים יותר. מלבד היותו פריט עיצובי חם, השטיח מסייע לנו ליצור אווירה, לתחום חללים בבית, ולהדגיש אזורים מסוימים ומשמש כבולם זעזועים ואקוסטיקה. את השטיחים יש לבחור בחוכמה ובהתאמה לקונספט העיצובי של הבית ליצירת הרמוניה נכונה – לצבעוניות החלל, לבדי הריפוד והוילונות.

לאווירה רגועה רצוי לבחור שטיח מינימליסטי ככל שניתן, שאינו זועק בצבעוניות ובדוגמא שלו, ומשלב צבעים טבעיים רכים ונגיעות צבע עדינות. לעומת זאת, כדי ליצור ולהדגיש חלל דומיננטי, נבחר שטיח מעוצב, עם נוכחות ברורה ובצבעוניות עזה.

בימינו אנו, אין בעיה למצוא בקלות, בקרבת מקום ובהישג-יד, מגוון רחב של שטיחים בשלל סגנונות עיצוביים כמו, שטיחים פרסיים, שטיחים סיניים, שטיחים קילים אפגאנים, שטיחי טלאים, שטיחי שאגי ושטיחים שעירים שיכולים בין היתר להוות תחליף לנעלי בית וכמצע נוח וכיפי לחיות המחמד שלנו, המתהלכות גם בחורף – יחפות.