מי מפחד מצבע…

מי מפחד מצבע…

בשנים האחרונות, העיצוב המינימליסטי "הציף" את המגזינים ברעיונות אסתטיים של "מעט… זה יותר", הדגש המובהק ניתן על המרחב… בתוך המרחב, על אלמנטים "בלתי נראים" בשטח, מעברים ופתחים סמויים, גופי תאורה דקים, אלגנטיות. טכנולוגיה. הייטק, יישום, שמתכתב עם עיצוב תעשייתי, יוקרתי, דק ובעיקר…. מונוכרומטי.

אך כמה אפשר עוד לראות… לבן על לבן… אילו עקרונות כדאי להכיר כדי להפוך את הבית שלכם לחלל מלא חיים? וכיצד ניישם אותם בגמישות בבית?
מינימליסטיות אאוט- צבעים אין
העיצוב המינימליסטי, תפס תאוצה, והפך להיות סמל לסגנון אלגנטי ולטעם משובח, המגזינים מהללים אותו, משבחים עד בלי די, אך רבים מלינים, (בדרך כלל בסתר ליבם), שהסגנון לא מאפיין אותם.
הוא חסר חיים, מוזיאוני מדי, ומתאים למרחבים ציבוריים, כלליים, שמעוררים רגשות של זרות ומרחק.
אז מה כל כך מושך אותם להמשיך ולבחור בו?
נראה כי, יותר מהרצון להרגיש שייכות ולחיות במרחב, שמצליח לבטא את האישיות והסיפור המשפחתי, אנשים רבים חוששים מצבעוניות יתר, ולכן הם "נדבקים" אל המוכר והבטוח, אל הגוון הלבן. הרי כולנו יודעים, שגוון לבן מתאים למרחב קטן, אפשר לשלב עמו את כל פלטת הצבעים, קל לחדש אותו, והוא בעיקר פרקטי. אבל מה שרבים מפספסים, שעודף לבן עלול לגזול אנרגיה ולהותיר חללים אנמיים ומשעממים.
צבע על צבע
החוקים לצביעת הבית ולשתילת כתמי צבע במרחב נועדו לתת מענה לחששות הרבים של שילוב או מינון מוגזמים.
העיקרון הראשון: פלטת הצבעים
פלטת צבעים מאוזנת תכיל 3 גוונים דומיננטיים ו 3 גוונים שקטים, גם שילובים מנוגדים במיוחד כמו אדום-כחול-ירוק, יקבלו איזון עם הרקע הנכון.
איך בוחרים את הגוונים הנכונים?
פלטות מקצועיות של חברות הצבעים מכילות עשרות גוונים, ועשרות אלפי תתי גוונים, כך שעם מבחר כה רב, אין פלא, שקיימת רתיעה. אך פלטות הצבעים הללו מסודרות לפי טונים וסדרות. כך שהאופציה לשילובים מעניינים ומקוריים היא טובה במיוחד.
הדרך השנייה היא על ידי קבלת השראה- באמצעות אתר מקצועי לפלטות צבעים, כמו האתר לדוגמא: https://color.adobe.com/explore/?filter=most-popular&time=month
שמציע מראש התאמות מקוריות ומרעננות לקבלת השראה.
העיקרון השני: המינון
או בשמו המקצועי, חלוקת יחסי הגוונים בחלל. כמעצבת פנים, אני נוטה לתת לאנשי הבית ללמד אותי מה נכון להם. וממליצה או יוצרת עבורם את השילובים, שיוכלו באופן הטוב ביותר להגדיר אותם.
אני יכולה להגדיר קיר דומיננטי, או לצבוע חדר שלם, אני יכולה לבחור בשני גוונים לקיר, ואני יכולה אף להאריך את הצביעה לכיוון התקרה.
אני מאמינה, ש"השטח", המציאות והצרכים ילמדו אותנו בצורה המדויקת ביותר מה נכון כעת.
העיקרון השלישי: האינטואיציה
לשמחתי הרבה, רבים מהלקוחות שלי הם חובבי עיצוב בעצמם, וכך יוצא, שלישיבות תכנון החלל הם כבר מצביעים על כיוון, ש"תפס" אותם. שאבו השראה, עלעלו במגזינים, דפדפו בקטלוגים, עקבו אחר אתרים ובלוגים ומובילי דעה בתחום העיצוב
לפני תחילת עבודת שיפוץ או בניה, אספו בתיקיה תמונות שאהבתם, ולאט לאט תגבשו דעה. כך העבודה מול המעצבת תהיה ממוקדת יותר לטעמכם האישי ומשולבת עם היצירתיות והרעיונות שלה.
צבע הוא אחד מהאלמנטים הנגישים, הזולים, הזמינים והקלים ביותר לשינוי ולתחזוקה, ולכן אין זה פלא, שהוא כה אהוד על חובבי העיצוב הישראלי בפרט! הגיוון והמינון הנכון, יבטיחו, שהחלל יוכל למלא את הבית בצבעוניות מחיה ומשמחת, בחירה אינטואיטיבית וגיבוש טעם אישי, יסייעו בקבלה מהירה יותר של התוצאה.
לעוד טיפים והמלצות בתחום עיצוב הבית והמשרד, עקבו אחרי בפסייבוק