עמדת קבלה, כסאות, חלל פרטי מול חלל ציבורי, כניסה טבעית של תאורה, תקציב נתון והתאמה של המיתוג לעיצוב הם רק חלק המאתגרים הנלווים לעיצוב משרדים, שמצליחים לא רק להוות סביבה נעימה לעבודה ולאירוח, כי אם תורמים למיצוב ולחותם העסקי. כיצד לעצב נכון משרדים ביחס למשאבים נתונים?
משרד מתפקד ורב שימושי
על מנת לקבל מושג כיצד מעצבת משרדים מחלקת את העבודה בהתאם למשאבים נתונים, ראשית יש להבין מהו משרד מתפקד ורב שימושי.
משרד מתפקד ורב שימושי יבוא לידי ביטוי בתחושה הפנימית, שחווה השוהה בו, הוא יכול להיות קטן, אך ללא תחושת מחנק, והוא יכול להיות ממוקם במרכזו של אזור תעשייה שוקק, אבל עדיין לשלב מוטיבים חוזרים ונשנים מהטבע כמו תאורה, נוף, צמחייה, ואפילו רחשי מים.
המרחב מזין את המשתמש בו, ומאפשר לו לחוש שייך ונינוח.
כאשר המשרד מעוצב בצורה נכונה, נעים לשהות בו לאורך זמן ותחושת החיוניות נשמרת.
מרחב שימושי מעודד יצירת קשרים חברתיים ומעניק "פינות מילוט" בזמנים בהם נדרש השקט.
בשונה מעיצוב חללי פנים פרטיים, בעיצוב משרדים נתייחס למיתוג ולבידול, שהעסק מעוניין להשיג.
כיצד לעצב משרדים ביחס למשאבים נתונים
בחירת המשרד
זמן, מרחב, תקציב, מיתוג, מספר משתמשים וריהוט קיים מהווים אילוצים, שיש להתחשב בהם בעת תחילתו של פרויקט עיצוב משרדים.
על מנת להבטיח את הצלחת התהליך חשוב להזמין מעצבת משרדים, שתוכל יחד אתכם לבחור את הנכס הנכון.
לעיתים, מיקום, שלכאורה נראה כפחות מבטיח, יהווה קרקע איכותית לעיצוב, שמפרה את העשייה העסקית, ותורם לביצועי הארגון.
בחירת המשרד לנדרשת למספר פרמטרים:
הראשון- כיווני האוויר, וכמות האור הטבעי, שנכנס לחלל.
השני- זירה, המתממשקת אל תחומי העניין של העסק (כלומר מקום בו קיים ריכוז של בעלי מקצוע מתחומים זהים, דומים או משלימים)
השלישי- תקציב, ומציאת הנכס הנכון, שמצליח לשלב בין גודל החלל והמיקום הנכון לעסק מבחינה מיתוגית.
תאורה
בתאורת משרדים אור טבעי הוא המומלץ ביותר, והאתגר של מעצבת משרדים הוא להפיק כמה שיותר ממנו בשיטות שונות, המבוססות על השתקפות וצבע. שימוש במראות, בחירה בפלטת צבעים בהירה, בחירת אביזרי טקסטיל, שימסכו את סנוור השמש ויותירו חלל מואר. מעבר לכך בחירת גופי תאורת פנים, המדמים אור טבעי, כ 300 ואט עוצמה).
פתחים מובנים
משרדים רבים מהווים חלל נתון בפני עצמו, שמהווה אתגר עבור מעצבת משרדים, שנדרשת להתאימם לגודלו ולאופיו של העסק.
אחת הדרכים להתמודד עם חללים מובנים היא באמצעות שימוש במחיצות קלות או ניידות, שמשנות את פני החלל.
דרך נוספת מתקבלת באופן העמדת הריהוט, שנקודת המוצא הינה ליצור קשר ולשמור על תקשורת פתוחה בין השוהים במרחב.
לא היינו רוצים, שאף אדם, שמשתתף בחלל ירגיש ניכור או תחושת זרות, ובטח שלא היינו רוצים, שיחוש נשלט.
זהו העיקרון המנחה בחשיבה העיצובית.
תקציבים מתונים
עסקים רבים שואפים לשמור על כתובת קבועה, אך לא תמיד מסתייע הדבר, והם נדרשים "לזוז" אחת לשנתיים, שלוש וקצת יותר.
גם עסקים, אשר לא משנים את כתובתם, נדרשים לעדכן את החלל בעיצוב פנים עכשווי וחכם.
(לפחות אחת לעשור)
ולכן בשל כך לעיתים עלות השיפוץ נאמדת על עשרות אלפי שקלים בודדים, שנדרשים להתחלק עלפני ריהוט, חומרי חיפוי, צבע, אזורים סניטריים וכן פריטי אבזור ונוי.
גם כאן מעצבת משרדים יודעת, שאפשר בהחלט לוותר על התקציב אבל לא על השכל הישר. כיום יותר מתמיד ניתן לבצע שינויים משמעותיים באמצעות כמה פחיות צבע בודדות, בחירה נכונה של תאורה, ואפילו רתימה של העובדים לסיוע בתקופת השיפוצים. (אך הנקודה הזאת תלויה מאוד באופי ובהוואי של העסק, ולא מתאימה כפתרון לכל אחד).
חלל פומבי לעומת חלל פרטי
כל עסק נדרש להפרדה בין האזור הפומבי, שמשמש לקבלת קהל וכולל בין היתר: עמדת המתנה, עמדת קבלה, מטבחון, שירותים, ולעיתים אף מרפסת.
ובין האזור הפרטי, כלומר חדרי העבודה או עמדות העבודה בחלל הפתוח.
האתגר העיצובי במקרה זה מוצא פתרון באמצעות מחיצות אקוסטיות אטומות למחצה, שמחד מבודדות את המשתמש בחלל הפרטי מהחלל הציבורי, ומאידך שומרות על קשר עין עם סביבת החוץ.
מיקום נכון של העמדות יסייע לשמור על תקשורת פתוחה, וימנע תחושת ניכור.
דרך נוספת ליצור הפרדה בין חלל פומבי לחלל פרטי נעשית באמצעות הצבת אדניות ובהן צמחיה גבוהה ממשפחת האלוורה בעלת התכונות המטהרות.
צמחיה זו צפופה וגבוהה דיה על מנת ליצור חיץ בין מרחב פנים למרחב חוץ ולשמר פרטיות.
השהיה לצד צמחיה זו מנעימה את זמן השהות בחלל, ומוסיפה לו חן טבעי.
אם נדרש בידוד אקוסטי ניתן להיעזר במשרביה או במחיצה דקורטיבית אחרת (אפילו מקרטון) שתהווה פתרון מספק למטרה.
החיבור למיתוג
כמעצבת משרדים, חשוב לי להתייחס לסוגיה חשובה עבור בתי עסק רבים. עיצוב הפנים נדרש להתכתב עם המיתוג העסקי ולהשלים אותו.
לדוגמא, משרד עורכי דין העוסק במשפט מסחרי יבקש מחד חזות מהוגנת, אך מאידך חזות עדכנית וצעירה.
אנו נשיג את המטרה באמצעות שימוש נכון בחומרים, וניקוד החלל בגוונים, המדברים את ערכי הפירמה.
קליניקות רפואיות, מבקשות לנכס לעצמן עיצובים קליניים בקו נקי, גם כאן ניצור את הבידול באמצעות מחיצות דקורטיביות, בחירת ריהוט, שמדבר את ערכי המותג וחיפויי קירות מעניינים. כשמחברים את העיצוב לערכי המותג, משיגים בידול עסקי.
לסיכום,
עיצוב משרדים הוא מלאכת מחשבת, הלוקחת בחשבון את אילוצי, המקום, החלל, המרחב, התקציב, וכמובן הצרכים הארגוניים. כיום, באמצעות בחירה נכונה של חומרי חיפוי, כירוי, מחיצות ואביזרים, ניתן ליצור עיצוב מושך, נעים לעין ומפרה, שאף תורם ל"גאוות היחידה", לתחושת השייכות ולמידת ההנאה מהחלל.
מעצבת משרדים איכותית, תוכל להעניק פתרונות ממשיים בתקציב נתון ובמגבלות של זמן.